Klasblog

Juf Evelien

Blog eerste leerjaar
Contacteer Juf Evelien

‘t Is Carnaval!

Vandaag trokken we onze gekste outfit aan want het was Carnaval op school.

Wat was het één toffe liefdesbende!

Speciaal voor Carnaval mochten we over de middag in de eigen klas lekkere frietjes smullen met een frikandel. Bedankt oudercomité voor deze organisatie! En of het lekker was!!

Na de middag maakten we ons klaar voor de stoet door Kluizen.

Dank aan de ouders van Zoë voor het gebruik van hun bolderkar als praalwagen voor de stoet.

Fijne krokusvakantie!!!

Samen met het eerste en het vierde leerjaar maakten we praalwagens rond het thema carnaval.

De voorwaarde bij het maken van de praalwagen was, dat die kon rijden zoals een echte wagen in een stoet.

We maakten samen een ontwerp en dachten na over wat we konden gebruiken voor de wielen en hun as.

Eenmaal we dat gevonden hadden, gingen we aan de slag.

Het vierde leerjaar hielp met behulp van een lijmpistool de onderdelen aan elkaar te hangen.

We versierden daarna onze praalwagen naar hartenlust.

Het was een hele fijne namiddag!

Zijn onze praalwagens niet mooi?

In de zoemklas zijn we gestart met kwartierlezen.

Wat is dat??!

De kinderen krijgen bij de start van de dag de tijd om een kwartiertje vrij te lezen. Alleen of samen. Dit naast de gewone leesles.

Waarom? Omdat dit een effectieve en leuke manier is om de leesvaardigheid en de woordenschat van kinderen te verbeteren.

Het leeskwartiertje bouwen we geleidelijk aan op, eerst 5 minuten,….

De weerman had heel wat sneeuw voorspeld maar die bleef in onze regio uit.

Daar de kinderen hier zo naar uitkeken, hebben we met onze klas, met de weinige sneeuw die er gevallen was, toch een mini-sneeuwpopje kunnen maken.

Zeg nu zelf, is hij niet schattig? 😉

 

In het thema “dikke jas, dunne jas” rond oriëntatie op de wereld leerden we vandaag veters strikken.

We leerden dit aan de hand van een filmpje uit onze methode: zie onderstaande link

Voor de één was dit al wat makkelijker, dan voor de ander maar we hielpen elkaar.

“Van proberen kunnen we leren”. We blijven oefenen!

 

 

Samen met de derde kleuterklas klinkten we op het nieuwe jaar.

We lazen eerst onze geleerde nieuwjaarsbrief aan elkaar voor en klinkten daarna met kinderchampagne en lekkere chips op het nieuwe jaar.

Na het aperitieven, vertelde de juf een verhaal over An, El, Hup en Aap , de leesvriendjes van het eerste leerjaar.

De kinderen genoten van het verhaal.

Deze week werkten we tijdens de taalles klasoverschrijdend met het tweede leerjaar.

We speelden verschillende taalspelletjes waarbij een leerling van het tweede leerjaar samenwerkte met een leerling van het eerste leerjaar.

Wat was dat leuk! We leerden van elkaar, top!

 

 

Voor de kerstvakantie hebben we in onze klas een kerstfeestje gehouden.

Samen met de juf maakten we één lange tafel die we versieren met onze zelfgemaakte engeltjes. Voor elk kind werd ook een bordje en beker geplaatst met een mooie servet op.

De juf vertelde bij de adventskrans en de lichtjes van de kerstboom het kerstverhaal en daarna smulden we van een lekkere boterkoek met warme chocolademelk.

Na het smullen van al dat lekkers, deden we een muzikaal pak. Er lag een cadeautje onder de kerstboom dat we nog niet mochten openmaken. Op de muziek moesten we het doorgeven aan elkaar. Telkens de muziek stopte, moest er een opdracht uitgevoerd worden zoals “maak enkele kerstsommetjes”, “zing een kerstlied”,… Gelukkig brachten we de opdrachten tot een goed einde, het pakje mocht open. Spannend!

Maar wat was dat nu, het pakje was, op één briefje na, leeg. Op het briefje stond een rebus. Aan de hand van een rebus ontdekten we de verstopplaats van de speelgoedzak. En ja hoor, daar zaten allemaal kleine cadeautjes in, voor ieder één.

Het kerstfeestje sloten we af met een mooie film “de sneeuwman”.

We wensen jullie allemaal een fijne vakantie toe en prettige feesten!

Een goed eind en een spetterend begin van 2024!!

Als beloning voor de klasafspraken mochten we onze knuffel meebrengen naar de klas.

We toonden aan onze knuffels hoe goed we al kunnen schrijven.

Onze eerste nieuwjaarsbrief schreven we onder toeziend oog van onze knuffel.

We lazen ook eens voor aan onze knuffels. Wat was dat leuk!

Tijdens de voorleesweek genoten we heel erg van de mooie verhalen die werden verteld.

Sommige verhalen waren best wel spannend hoor of brachten ons heel erg aan het lachen.

Bedankt aan alle mama’s die hebben voorgelezen!

Wat leuk! De leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar hadden voor ons leuke Sintactiviteiten in elkaar gestoken.

Uitbeelden van een Sintversje – mijters versieren met schrijfpatronen- verhalen die verteld werden.

We hebben er ten volle van genoten! Dankjewel!!

Nu we alle letters van Sint en Piet kunnen schrijven, gingen we aan de slag met het maken van een tekening en het schrijven van ons verlanglijstje.

Tussendoor oefenden we het lezen via spelletjes samen met een klasgenootje of met onze meters en peters.

Tijdens de lessen muzische vorming knutselde we de stoomboot van Sint en Piet en hebben we een Piet gemaakt in de stijl van de kunstenaar Piet Mondriaan. We bekeken eerst enkele werken van hem.

Voor rekenen werd de splitsmachine van de Sint aangebracht en gingen we op zoek in de klas naar wat kleiner, groter of gelijk aan een meter was. We gingen ook onszelf meten.

Daar de juf vertelde dat haar kindje Leon nog kleiner is dan een meter, wou Babette dit ook wel eens weten over haar zus Billie. Zo gingen we op onderzoek met onze meetstok in Billies klas. We leerden ook op een andere manier meten met onze handen en voeten.

  

We deden ook aan techniek: de zwarte piet hefboom. Aan d hand van een probleemstelling: Zwarte Piet had pijn in zijn rug van al die zware speelgoedzakken, verkenden we het principe van een hefboom.

Lili-Ana bracht post mee. Ze had een “echte brief” thuis ontvangen van de Sint. Die zat in een mooie rood gekleurde envelop. De juf las de brief aan ons voor.

De strooipieten kwamen ook op bezoek in onze klas en schreven een leuke boodschap op ons bord.

Dit jaar kwam de de Sint niet op school maar gingen we met de ganse school naar de Kinepolis te Brugge voor een leuke Sintfilm.

Een cadeautje kwamen de speelgoedpieten gelukkig wel brengen: een doos lego en 3 leesboekjes voor onze klasbib.

Dankjewel lieve Sint en Pieten!

Samen met het tweede leerjaar brachten we rond het thema van Allerzielen een bezoek aan het kerkhof te Kluizen.

We zagen bij de graven heel wat mooie kleurrijke chrysanten staan.

De juffen vertelden wat er allemaal op een grafsteen gemeld staat.

Ook de grafstenen van de soldaten konden we goed herkennen daar deze allemaal gelijk zijn en er een Belgische vlag bij staat.

Sommige mensen liggen niet begraven onder een grafsteen maar zitten in een urne in een muur dat we het columbarium noemen.

Sommige mensen worden liever bij overlijden uitgestrooid op de strooiweide.

Toen we terug in de klas kwamen hebben we een herinneringshoekje voor onze dierbare overledenen gemaakt.

 

 

Voor onze sommen en aftrekkingen gaan we te werk met onze rekendoos en de juf haar rekentrein.

Er zijn twee kleuren van blokken: blauw en rood.

We gaan met een stappenplan te werk:

Wat lukte dit de kinderen goed!

Concreet werken – het doen, is belangrijk.

Zo kunnen we stap per stap verder richting het automatiseren.

  

Vroeger dan gedacht is het thema over de Sint begonnen in onze klas…

Er zat namelijk op de kast in onze kring een spiekpiet. Een wat? hoor ik jullie denken…

Even uitleggen:

De Sint moet zich goed voorbereiden om naar ons land te komen. Hij wil weten welke kinderen er braaf zijn en welke ondeugend… Daar heeft hij zijn Spiekpietjes voor. Het zijn kleine Zwarte Pieten die zich bij de kinderen thuis of op school verstoppen. Ze bespieden de bewoners en brengen verslag uit bij de Sint met hun mobiele telefoontje. Op 5 december worden alle Spiekpietjes op de rug van een zwerm mereltjes weer naar Spanje gebracht. Hun taak voor het jaar zit erop! En dan kan Sinterklaas met de grote zwarte pieten langs alle huizen!

En ja, voor ik het vergeet, je mag Spiekpiet niet aanraken want dat heeft hij niet graag. Doe je het toch, dan trekt hij een grote streep door jouw verlanglijstje, opgepast dus!

Vele spiekgroetjes!

Op dinsdag 17 oktober was Aap jarig. Hij werd 6 jaar.

Dat werd natuurlijk uitbundig gevierd.

Aap werd verwend door alle kinderen met bananen, knutselwerkjes en tekeningen. Wat fijn om te zien!

Aap zijn vriendje, grote Aap kwam ook op bezoek. Wat een verrassing!

Samen met alle klasvrienden maakten we met de meegebrachte bananen een milkshake. Dat was smullen. MMMM!

De mama van Warre, juf Veerle, bakte voor ieder van ons een lekkere bananenpannenkoek. Dankjewel juf Veerle!

Natuurlijk zongen en dansten we op ons verjaardagslied.

    

Op maandag 9, dindag 10 en woensdag 11 oktober gingen we samen met het tweede leerjaar sporten in de sporthal te Ertvelde.

Het thema van deze halve sportweek was “jungle”. De kinderen speelden allerlei spelletjes waarbij ze brugjes konden verdienen om met hun jeep over obstakels in de jungle te rijden.

Wat deden ze hun best om bij de estafettespelen zoveel mogelijk brugjes te verzamelen.

Het springen en lopen op de airtrack vonden de kinderen van onze klas ook super leuk!

      

Een dikke pluim aan iedereen want de sportjuffen vonden onze een hele leuke en beleefde groep. Ze stonden versteld van hoe flink de kinderen hadden gesport en hoe goed ze de gemaakte afpraken naleefden.

Op vrijdag 1 september was het weer zover. De eerste schooldag.

Voor de kinderen van onze klas een spannende dag. Voor het eerst naar de lagere school…

Met een nieuwe boekentas op de rug stonden ze klaar in de rij.

Een bankje werd toegewezen, de nieuwe boekentas werd van dichtbij bekeken en we verkenden met zijn allen de klas.

De klaspop Zoem verwelkomde iedereen en stelde zijn vrienden Hup, Aap en Wibbel voor.

             

Zoem mocht al onmiddellijk een verjaardagskaartje uitdelen want zowel Axelle als Ian werden 6 jaar. Voor hen is de eerste schooldag dus dubbel zo speciaal. Hieperdepiep hoera!

Daarna werden de eerste werkboekjes uitgedeeld en in de bank gestoken.

Aan de hand van verschillende spelletjes maakten we met elkaar kennis en werd een klasboek gemaakt.

In de namiddag was er nog even tijd om te spelen want ook in het eerste leerjaar hebben we nog een kast vol met spelletjes.

Daar het op de eerste schooldag slecht weer was, werd de verkiezing van de kleine prins even uitgesteld naar maandag 4 september.

Op deze bijeenkomst met de ganse school werd het nieuwe jaarthema toegelicht: eerlijke en oprechte liefde en werd de nieuwe kleine prins gekozen. Spannend!!! Wie o wie zou het worden?!

Plots werd er door onze klas hard geapplaudisseerd en geroepen. Zoë werd gekroond tot de nieuwe kleine prins(es) van onze school.

Zie je haar stralen in haar pakje?

Proficiat lieve Zoë!

Over de ganse school heen werd rond verkeer gewerkt.

In dit wero-thema hadden we aandacht voor stoepafspraken, het veilig leren oversteken, fietsafspraken, het nut van het dragen van een fluohes en fietshelm. Onze fietsvaardigheid werd geoefend in de turnlessen.

We deden met het tweede leerjaar ook een verkeerswandeling waarbij we aandacht hadden voor de verkeersregels, onze stoepafspraken en we oefenden het veilig oversteken over een zebrapad met en zonder verkeerslichten.

          

In de klas bekeken we ook enkele dolle avonturen van Zeppe en Zikki, leerden we aan de hand van een lied van Bassie en Adriaan hoe we moeten oversteken (= goed kijken naar links en rechts) en dansten we mee op het lied “helm op, fluo top”.

Onderstaand enkele linken:

Het verkeersthema werd afgesloten met de Strapdag. De kinderen kwamen die dag met een gepimpte fiets naar school. Een jury koos de mooiste gepimpte fietsen. Met de ganse school werd gezongen en gedanst op het straplied.

Onderstaand de link naar het straplied.

https://www.octopusplan.info/campagnes/strapdag/straplied/

Samen met het tweede leerjaar brachten we een bezoek aan de zorgboerderij te Kluizen.

We werden er hartelijk ontvangen door Jeroen en Isabel.

Samen met hen gingen we op stap op hun boerderij waar we alpaca’s konden aaien, schapen mochten voederen, ezels hoorden balken en geiten hoorden mekkeren.

Eenmaal terug op school mochten alle kinderen vertellen over hun huisdieren aan de hand van meegebrachte foto’s.

Elk jaar krijgen de kinderen van het eerste leerjaar een peter of meter uit het zesde leerjaar.

Die helpt hen bij het wennen aan de nieuwe speelplaats, het begeleiden van activiteiten in de klas vb. het werken op de computer, als ondersteuner bij het lezen, als begeleider bij een uitstap,…

Aan de hand van een spelmoment waarbij ze elk een dier moeten uitbeelden komen de kinderen te weten wie hun meter of peter is.

Samen met onze meters en peters werd al een eerste keer op de computer gewerkt voor lezen: taalspelletjes rond het woord ik en an.