Klasblog

Juf Sharon

Blog zesde leerjaar
Contacteer Juf Sharon

pi-dag

Donderdag 14 maart was het pi dag.
In het zesde leerjaar leren we de oppervlakte en de omtrek van een cirkel berekenen.
Om dit te bereken heb je het getal pi nodig. We weten ondertussen dat het getal pi gelijk is aan 3,14.
Wist je dat het getal pi oneindig veel cijfers na de komma heeft?
Onze juf gaf ons de uitdaging om zoveel mogelijk cijfers van pi te onthouden.
We waren niet verplicht om dit te doen. Het was voor de leerlingen die daar zin in hadden.
Eén iemand van de klas is ongelooflijk wiskundig en heeft een fantastisch geheugen. We hadden al een vermoeden dat Michelle hier heel goed in ging zijn.

En toch deed ze ons verbazen!! Michelle kon maar liefst 241 cijfers opzeggen.

Wat een prestatie Michelle! PROFICIAT!!

Op vrijdag 15 maart kregen we iemand op bezoek in onze klas: Patrick. Patrick werkt in een ziekenhuis in West-Vlaanderen op de afdeling intensieve zorgen. Hij begon natuurlijk met zichzelf een beetje voor te stellen en vroeg daarna de vraag die ik al had zien aankomen, namelijk: “Is er hier iemand in de klas die verpleegkundige wil worden?” Ik was de enige die mijn vinger in de lucht stak (Eline). Toen de vraag was gesteld, vlogen we er meteen volle bak in. Patrick leerde ons eerst het verschil tussen EHBO en DHBO. EHBO staat natuurlijk voor eerste hulp bij ongevallen, maar wist je dat DHBO staat voor dringende hulp bij ongevallen. Bv. Als je een hartaanval hebt dan is het DHBO. Als je een breuk hebt dan moet je naar EHBO. We leerden ook wat we moeten doen als iemand zich heeft verslikt en het lukt niet als je hoest. Dan moet je 5️ keer op de rug slaan en dan moet je de Heimlich-greep toepassen. We hebben ook geleerd hoe je moet reanimeren. Patrick leerde ons ook aan wat je moet doen als iemand flauwvalt. Dus eerst safety first, dan moet je de persoon aanspreken en aan de schouders schudden. Als de persoon niet wakker wordt dan moet je om hulp roepen en de 112 bellen. Je zegt ook als de persoon vast zit of de persoon verdrinkt want dan kunnen ze ook nog bevrijdingsauto’s naar je sturen dus de info die je geeft moet compleet zijn. Als de persoon gewoon op straat ligt en niet vastzit dan moet je de kinlift uitvoeren want anders zou de persoon stikken door z’n eigen tong. Daarna moet je checken of de persoon nog ademt door 10 sec te voelen of hij/zij nog ademt en dan 10 sec te luisteren en te kijken of de persoon nog ademt. Als de persoon nog ademt dan wacht je en check je nog altijd of er niets verder gebeurt. Als de persoon niet ademt dan bel je de 112 nog eens en zeg je nog eens de gegevens die je gezegd hebt, je zegt dan nog dat de persoon niet meer ademt.
Als de man of vrouw aan de lijn zegt dat je mag reanimeren en als je daar al les van heb gekregen van hoe je dat moet doen dan mag je reanimeren. Je blijft reanimeren totdat je moe bent of tot de 112 er is. Als je moe bent en er is niemand in de buurt dan roep je nog eens om hulp totdat er iemand komt die je kan afwisselen. Als de 112 er dan is en de persoon blijft leven dankzij jou dan heb je het heel goed gedaan en heb je een leven gered.

Wij mogen een reanimatie uitvoeren. We hebben allemaal ons diploma behaald.

Geschreven door Eline en Jade

Donderdag 18 januari zijn we samen met het vijfde naar het toneel De Kleine Prins geweest.
Het was te koud en te
glad om met de fiets te gaan dus we werden door de ouders  gebracht. Het was enorm koud!

We waren een kwartier te vroeg, we moesten even wachten.
Een kwartier later mochten we in de zaal. We zaten op de 2de rij dus we zagen alles perfect.

Het toneel begon, het was heel mooi.

Het ging over dat je je dromen moet nagaan. We zagen veel personages in het verhaal zoals: De Kleine Prins, de vos, de roos, de slang, de piloot, de sterrenman, de rijke man enz…

Heel veel personages. Het was soms grappig, maar sommige stukken moest je wel begrijpen zoals: De slang is iemand die je niet kan vertrouwen, de roos denkt alleen maar aan zichzelf, de sterrenman wilt alles hebben en zo telt hij alle sterren (want hij wil alle sterren tellen).

 Toen  het gedaan was, gingen we terug met de auto naar school.

Geschreven door Oona M. en Alix

Op 30 januari gingen we met de klas naar Einstein Atheneum.

Als eerst deden we muziek, voor muziek werden we in 2 groepen verdeeld.
Onze groep deed slagwerk, zoals drum en trommels. Het was heel leuk om te doen, maar de tijd ging zo snel dat we al naar de dansvoorstelling moesten gaan kijken. Eerst begonnen de jongste te dansen. Dit was heel leuk. Toen de jongsten klaar waren begonnen de oudste, ook dit was heel mooi en leuk om naar te kijken. Toen ook de oudste klaar waren, moesten we naar cultuur en filosofie. In cultuur en filosofie moesten we opschrijven wat wij zouden veranderen als we kinderburgemeester zouden zijn. Iedereen had super leuke ideeën. De tijd vloog daar ook voorbij. Daarna was het eindelijk etenstijd!  Na het eten hebben we wat gespeeld en de speelplaats ontdekt. Toen de workshops begonnen, verzamelden we eerst om te vertrekken.

Onze volgende workshop was wiskunde . We waren een beetje te vroeg en mochten daardoor nog 5 minuutjes spelen.
Het was anders dan onze wiskundeles. Het boek stond namelijk op de computer.
We moesten coördinaten zoeken en opschrijven.

De laatste workshop was Engels.
Ik vond het persoonlijk niet zo tof, want de juf duidde je aan zonder dat je het wou.
Ze was redelijk streng.

De dag ging snel voorbij!
We fietsen terug naar school.

Het was een fijne dag

 

Geschreven door Eline en Torben

Het was een spannende dag! We mochten als één van de eerste scholen naar het kasteel van Wippelgem.
Toen we aankwamen gingen we als eerst naar het verkeerspark.
Er was daar een echte politieagent en 2 vrouwen van de gemeenschapswacht.
Daar leerden we om goed te kijken in het verkeer en onze hand uit te steken.
We zagen er ook veel verkeersborden.
Toen we klaar waren met het verkeerspark, brachten we onze fietsen weg.
We gingen naar de crashtest.
Het was super leuk, we mochten dan in autostoelen zitten en werden dan naar boven gebracht met een touw.
Ze lieten ons dan los en we gingen met 10/km per uur naar beneden.
Super leuk!
Daarna gingen naar de vrachtwagens. We leerden over de dode hoeken en mochten  in een vrachtwagen zitten .
Toen we klaar waren aten we fruit/koek.
Hier keek iedereen naar uit : de promillebrillen!
We moesten per 2 elk om de beurt een bril aandoen.
We gingen eerst tussen de kegels, daarna moesten we onder een tafel en boven een tafel.
Het moeilijkste of ja, één van de moeilijke was water in een kopje gieten, de meeste lukte het maar sommige gingen daarnaast.
Als laatste moesten we onze naam schrijven en iedereen deed het super mooi.
Dan gingen we onze boterhammen eten, daar had iedereen wel zin in.
Na de boterhammen mochten we naar de EHBO.
We gingen aan een lange tafel zitten en kregen uitleg over hoe je mensen kan helpen in nood.
Toen we hiermee klaar waren gingen we naar het Repaircafé-fietstechniek.
Daar leerden we over hoe we dingen konden maken en hoe een paar dingen werkten bij de fiets en ook nog wat techniek.
Na deze toffe activiteit pakten we onze fietsen nog eens voor het behendigheidsparcour.
We waren in 2 groepen verdeeld Blauw en Geel,
Beide groepen gingen het bis in, elk een ander parcour. We kwamen allerlei obstakels tegen in het bos.
Dat was onze toffe verkeersdag.

Geschreven door Felien

In de namiddag kregen we een super leuke les.
Frans, maar we deden niet zomaar Frans, we deden het met spelletjes.
Het eerste spelletje was “Wie is het.”
We moesten dat spelletje spelen in het Frans.
We kregen een blaadje om ons te helpen.
We moesten zoveel mogelijk in het Frans praten.
Daarna hadden we ook nog het spelletje “Twister.”
Dat spelletje moest ook in het Frans en het bordje om te draaien was ook Frans.
We waren in groepjes dus ging er een persoon draaien en zeggen wat we moesten doen, en de anderen gingen dan in die positie staan.
Tuurlijk zei de persoon die aan het draaien was alles in het Frans.
Die persoon had dan ook een kaartje waar alles in het Frans stond.
Dan hadden we ook nog een spelletje dat onze juf zelf had gemaakt.
Dat spelletje was om de werkwoorden te oefenen.
Iedereen mocht dan een pion pakken.
We kregen dan een dobbelsteen.
Als het bijvoorbeeld op nummer 4 rolde en je stond op oranje dan kreeg je het werkwoord Sortir en je rolde nummer 4 dus dan krijg je Nous, dat vervoeg je  dan naar Nous sortons. Wanneer het juist was, mochten we een stap vooruit. Fout, was een stap achteruit.
Als iemand het einde haalde, kon je opnieuw spelen of je kon een soort Franse Uno spelen.
Het spelletje leek wel niet exact op Uno maar het leek erop.
Ten slotte kon je Vliegenmepper spelen.
Bij dat spelletje moest je met een Vliegenmepper op kaartjes slaan.
Dus je legde de kaartjes open, daarop stonden allemaal delen van ons lichaam op zoals le nez (de neus), les dents (de tanden),.. enzovoort.
We waren in groepjes dus ging er een iemand de vertaling van de kaartjes pakken en ze voorlezen.
De andere moesten dan op de Franse vertaling slaan.
Wie er het eerste op slaat, die krijgt het kaartje en dat doe je totdat de kaartjes op zijn.
Je telt dan wie de meeste kaartjes heeft die wint en zo wissel je tot dat iedereen geweest is.
Het was een leuke namiddag!

Geschreven door Felien